Göteborg

Pierwszą podróż lotniczą zrealizowałem 28 lutego 2014 lecąc do Göteborga znajdującego się na zachodniej stronie Szwecji, przy cieśninie Kattegat. Göteborg jest drugim co do wielkości miastem w Szwecji. Wylot mieliśmy z lotniska Warszawa Chopin o 6:10 i po kilkudziesięciu minutach wylądowaliśmy na małym lotnisku Göteborg Airport City. Po wyjściu z lotniska skierowaliśmy się do drogi prowadzącej do miasta. Po przejściu łąki postanowiłem łapać autostop i ku mojemu zdziwieniu zatrzymał się już pierwszy samochód, który podwiózł nas kilka km aż do pętli autobusowej. Wiedziałem, że nie mamy zaplanowanych funduszy na komunikację miejską, także po przejściu kilkuset metrów postanowiliśmy ponownie łapać stopa. Po około 5 minutach zatrzymał się przyjazny Szwed, który zawiózł nas na przystań promową, a podróży umilaliśmy sobie miłą pogawędką.
Miasto Goteborg przez wielką rzekę jest podzielone na dwie części. Na rzece znajdują się dwa mosty (jeden niedostępny dla pieszych), natomiast regularnie kursuje duża ilość bezpłatnych promów.

1972301_621300227942195_12966818_n

Po przepłynięciu na drugą stronę znaleźliśmy się w pięknej dzielnicy o nazwie Masthugget, która zbudowana jest z setek pięknych kamienic. Miasto zostało założone w XVII wieku i od tamtej pory w użyciu są następujące języki: holenderski, niemiecki, szwedzki i angielski. Według historii wynika, iż wielu bogatych kupców inwestowało i przeznaczało swój majątek na rozwój infrastruktury miejskiej.
W mieście udało się zobaczyć nam Götaplatsen, dworzec, katedrę, stadion oraz wiele zabytkowych i ciekawych miejsc.
Götaplatsen jest reprezentacyjnym placem, przy którym znajduje się muzeum sztuki. Jest centralnym punktem w mieście, jest tam fontanna z Posejdonem autorstwa Carla Millesa – jednym z głównym symboli miasta. Od 1902 kursują tramwaje elektryczne i aktualnie miasto ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć. Popularnym środkiem transportu w mieście jest rower.1796525_621299711275580_1247564470_n

Miasto ma wiele wybudowanych ścieżek rowerowych.
Ceny tam  są wysokie, a za transakcję w kantorze pobierana jest zawsze opłata w wysokości 50 SEK niezależnie od wymienianej kwoty. Jeżeli chodzi o kwestię noclegową, to najtańsza możliwość zaczyna się od kwoty 91 PLN.
Ludzie na ulicach są weseli i chętnie służą pomocą oraz wszelkimi informacjami. W kiosku przypadkowi przechodnie sami nam zaproponowali, że mogą nas bezpłatnie zawieźć na lotnisko samochodem.

Ponieważ mieliśmy kilka godzin do lotu powrotnego, postanowiliśmy pochodzić i pozwiedzać tamtejsze okolice. Według mapy – nic ciekawego, jednakże oddalając się około kilometr na zachód dotarliśmy do górzystych terenów gdzie mieliśmy szansę spraw1796661_621300427942175_1937605900_ndzić wspinaczkowe umiejętności, mieliśmy także wiele ciekawych skał do obejrzenia. Niektóre skały miały kilkanaście metrów wysokości. Aż dziwne, że taka okolica znajduje się zaledwie kilka kilometrów od bezkresnych wód morza.

W drodze powrotnej na lotnisko znaleźliśmy starą rejestrację samochodową, która aż do dnia dzisiejszego wisi na moich drzwiach w pokoju.
Podróż do Göteborga to idealne rozwiązanie na wolny weekend lub spędzenie 2 dni wolnych. Na lot linią Wizz Air z Okęcia do Göteborga wydaliśmy po 34 PLN od osoby, zaś lot powrotny kosztował nas po 69 SEK ~ 31 PLN.